America Works biedt individuen, bedrijven en instellingen een aantal specialistische diensten op het kruisvlak van psychologie en bedrijfskunde.

Bedrijfskunde & Psychologie
 

Casus Training Coaching
Inleiding
AMERICA WORKS heeft relatie aan een organisatie in de gezondheidszorg. Men stelt in het kader van competentie management en assessments - uitgevoerd door een andere instantie - vast, dat sommige teamleiders over 'onvoldoende sterke sociale vaardigheden' beschikken. Bij doorvragen blijkt het te gaan om versterking van een mix van sociale en communicatieve vaardigheden en methodieken.

Vraag: De organisatie wil voor een aantal teamleiders een training in coachingsvaardigheden.

Aanpak
Deze vraag sluit aan bij een al langer bestaand voornemen van AMERICA WORKS om een grondige training op dit gebied te gaan leveren.
Achtergrond is de volgende analyse:
Veel operationele en middle-managers in non-profit organisaties, overheid, onderwijs, gezondheidszorg, hebben in feite bijzonder weinig feitelijke macht en beslissingsbevoegdheden. In veel situaties is het bijvoorbeeld niet eens toegestaan formele beoordelingsgesprekken te houden.
Deze beperkte macht is gewoonlijk voldoende in situaties waarin de organsatie of afdeling 'stationair draait', waarin weinig nieuwe of spannende dingen gebeuren en het 'business as usual' is.
Tegenwoordig echter wordt van deze managers vaak veel meer verwacht: prestaties opvoeren, cultuur veranderen , organisatieveranderingen doorvoeren. Bij gebrek aan feitelijke macht en beslissingsbevoegdheid is het enige waarop managers in dergelijke omstandigheden op terug kunnen vallen om toch impact (en daar gaat het om) te hebben: hun eigen sociale en communicatieve competenties.
In die omstandigheid lijkt het een goed idee een grondige training aan te bieden. Dit soort competenties wordt vaak in korte trainingen aangeboden: dagje functioneringsgesprekken hier, middagje coachingsvaardigheden daar.
Terwijl het toch om een geheel van competenties gaat dat men zich niet zo gemakkelijk eigen maakt. Daarom worden de zaken nu forser aangepakt.

Na een intake worden negen deelnemers toegelaten tot de training. Men verplicht zich de training af te maken en ook aan de huiswerkopdrachten te voldoen. Er wordt gewerkt met twee trainers. Tevoren wordt cursusmateriaal (literatuur, werkmap) ter beschikking gesteld. De training beslaat in totaal 14 dagdelen, verdeeld over enkele blokjes van twee dagen, enkele losse dagen, en enkele losse dagdelen. Tussen de onderdelen liggen telkens ongeveer twee weken. Het hoofdthema van de training is: Coaching van individuen en teams. Begonnen wordt met training in basiscommunicatie (luisteren, feedback, enz.). Daarna wordt ruim aandacht geschonken aan het coachen van individuen en tot slot aan teamcoaching. Tussen deze hoofdbestanddelen door wordt aandacht geschonken aan (meer praktisch gerichte) methodieken als: functioneringsgesprek, slecht-nieuws gesprek, correctiegesprek, beoordelingsgesprek, STAR-interview en onderhandelen. Tussen de sessies door zijn er momenten waarop groepjes deelnemers samenkomen en onder elkaar verder trainen op thema’s die eerder aan bod gekomen zijn. Tevens wordt gewerkt aan huiswerkopdrachten (voer gesprekken met, doe stukje teamcoaching, enz.). In de training worden verschillende werkvormen gebruikt.

Resultaat
Na afloop blijken de deelnemers zeer tevreden over het trainingsaanbod te zijn. Men heeft het nodige geleerd en ervaart de mix tussen meer praktische onderwerpen en verdieping -'kom je normaal niet aan toe'- als zeer stimulerend.


Meer weten ?